Neblevej 12a, 4242 Boeslunde

Faglig kvalitet som skaber livsglæde

Hos CorVita arbejder vi ud fra forskellige metoder og tilgange som bidrager til, at vores børn og unge oplever en tryg og forudsigelig hverdag, med nærværende og indlevende voksne omkring sig.

Du kan læse mere om de metoder og tilgange som vi arbejder ud fra herunder.

Mentalisering - trivsel for børn, unge og medarbejdere

Hos CorVita arbejder vi med mentalisering for at højne den faglige kvalitet og trivslen for vores børn/unge, samt for medarbejderne. Vi ønsker at de børn og unge der bor, hos os bliver anerkendt, mødt og spejlet af nysgerrige voksne, som er åbne overfor deres måde at være i verden på.

Vores fokus på mentaliserings teorien skal, blandt andet, give en følelse af at være set, hørt og forstået og bidrage til et lavere stressniveau og dermed et lavere niveau af uhensigtsmæssig- og udadreagerende adfærd.
I personalegruppen bidrager tilgangen til et positivt arbejdsmiljø og bedre trivsel på arbejdspladsen i sin helhed.

Low Arousal - rolig og konfliktnedtrappende tilgang

Hos CorVita gør vi meget ud af at skabe struktur og en genkendelig hverdag, vi er opmærksomme, nysgerrige og lægger strategier som skal hjælpe vores børn og unge med at være i ro. Vi forsøger at afstemme vores krav og forventninger i forhold til deres udviklingsniveau, begge dele for at minimere kaostilstande.

Vi har fokus på at skabe stærke og tillidsfulde relationer, så vi kan få indgående kendskab til beboernes udfordringer, hvilket er en forudsætning for at kunne hjælpe dem med at være i balance. Vi er afventende, observerende og afstemmer os selv så vi kan spejle vores ro over i beboerne.

Struktur

De børn og unge der bor hos CorVita trives bedst med en fast struktureret og forudsigelig hverdag.

Vi sætter tydelige og genkendelige rammer, så det er lettere at forstå, hvad de skal og hvornår de skal det. Den velkendte hverdag skaber et større overskud, reducerer stressniveau, uhensigtsmæssig adfærd og skaber bedre trivsel og udvikling.

Forud for alle aktiviter, lægebesøg og lign. forberedes alle børn og unge.

Relationer og tryghed

Trygge relationer er afgørende for beboernes udvikling og livsglæde.

Alle børn og unge tilknyttes en primær og en sekundær kontaktperson, de bliver deres nærmeste voksne og centrale relation. I opstartsfasen er det primært dem, der modtager og støtter barnet/den unge, indtil de føler sig trygge i relationen og omgivelserne. Herefter introduceres øvrige medarbejdere gradvist.

Den primære kontaktperson deltager i aktiviter, som sociale arrangementer og tværfaglige møder. 

 

Støttesystemer

Fælles for de børn og unge der bor hos CorVita er, at de har kommunikative vanskeligheder, derfor understøtter vi sproget med Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK). Vi er opmærksomme på kropssprog og mimik, vi anvender Tegn Til Tale og er inspireret af TEACCH metoden til visuel kommunikation og struktur.

Vi er åbne, nysgerrige og udvider løbende vores kompetencer iht. til de kommunikationsformer vores børn og unge gør brug af.

Almindelig Daglig Levevis (ADL)

I hverdagen er der fokus på, at beboerne bliver så selvhjulpen som muligt. Fælles for alle børn og unge er at de er psykisk, og evt. fysisk, hæmmet og har brug for massiv støtte, men hver beboer har indenfor denne ramme forskellige muligheder for at udvikle dagligdags færdigheder.

Træning i hverdags gøremål kunne være at træne hygiejne, tage tøj af og på eller skrælle en gulerod. Det er en individuel vurdering af hvad barnet eller den unge kan eller har mulighed for at lære. 

Systematisk og dokumenteret indsats

I samarbejde med sagsbehandler opstiller vi udviklingsmål for hver beboer. Gennem observation identificerer vi deres nærmeste udviklingszone og sætter realistiske mål, der kan nås med støtte og dermed skabe en positiv udviklingsproces.

For at sikre en høj kvalitet dokumenterer vi vores indsats og arbejder løbende systematisk med tiltag og evaluering af beboernes trivsel og udvikling.